De winkelwagen is leeg

CEBIT 2018 transformeert in hip (openlucht) tech-festival

3 messe 20180619 111223 2

Van maandag 11 juni tot en met vrijdag 15 juni vond de CEBIT in Hannover plaats. Er werd gekozen voor een vernieuwde opzet met lezingen, netwerkborrels en de aanwezigheid van een heus festivalterrein compleet met foodtrucks, reuzenrad en groot podium.

Met ingang van 2018 wilde de Deutsche Messe een jonger publiek aantrekken en koos daarom voor een campusopzet van het evenement. We noemen de opzet: Europe’s Business Festival for Innovation and Digitization. Om de nieuwe opzet van de CEBIT onder de aandacht te brengen, stond zelfs de binnenstad van Hannover geheel in het teken van de beurs. Overal hingen grote spandoeken van de CEBIT en ook in het centrum van Hannover waren een podium en foodtrucks neergezet.

Innovatie stond als vanouds CEBIT. Onderwerpen die uitgebreid aan bod kwamen waren onder andere kunstmatige intelligentie, blockchain, human robotics, drones, 5G en Internet of Things. Alle toonaangevende techbedrijven, zoals AVM, Shuttle, Vodafone, 3CX, Salesforce, SAP en Huawei waren op de CEBIT vertegenwoordigd.

Vier zones op CEBIT 2018
Voor de nieuwe opzet van de CEBIT was het evenement in Hannover opgedeeld in vier secties: d!conomy, d!tec, d!talk en d!campus. In de zone d!conomy stond de digitalisering van de economie en de administratie centraal en in de zone d!tec waren bedrijven te vinden die zich bezighouden met thema’s als blockchain, chatbots, mixed reality en deep learning. In de zone d!talk stond het delen van kennis tijdens conferenties en workshops verspreid over tien podia centraal. Tijdens de CEBIT 2018 waren er meer dan 500 sprekers die hun visie gaven op actuele ontwikkelingen in het digitale domein.

Op de d!campus was het bruisende hart van de CEBIT te vinden. In dit festivalgedeelte kon je netwerken en livemuziek aanschouwen. Ook kunstenaars die werkten met technologie traden er op en er was een modeshow met wearables te zien. Daarnaast waren er foodtrucks en je kon een ritje maken in het reuzenrad van het SAP. Op de stand van Intel was het mogelijk om met een houten board op kunstmatig opgewekte golven de surfen. Opvallend was het optreden van de Duitse metalband Compressorhead, die volledig bestaat uit robots. Onder grote belangstelling van het aanwezige publiek speelde de robotband op het grote podium een groot aantal bekende rocknummers.

Dit jaar vond de CEBIT voor het eerst plaats in de maand juni en dit had als voordeel dat de zon zich regelmatig liet zien. Veel bezoekers namen even de tijd om gezellig aan de houten tafels in de buitenlucht een hapje en een drankje te doen. Naast het sociaal netwerken konden de bezoekers ook nog genieten van entertainment. De CEBIT kreeg zo dit jaar voor het eerst het karakter van een heus techfestival.

 

 

Door: Marc Boersma, WINMAGPro
Gepubliceerd in: WINMAGPro 3.2018

Tags: CEBIT, after show report, CEBIT 2018